måndag 15 september 2014

År 5

År 5

Vecka 2-7

Vi startar upp vårterminen med genrerkunskap. Eleverna ska med viss säkerhet kunna urskilja och ge exempel på olika musikstilar.

Därefter ska vi fortsätta med instrument. Vi har lärt oss grunderna i gitarr/piano-spel. Nu är nästa steg att spela tillsammans i liten grupp som en ensemble.


  • Eleven ska klara av att spela lätta ackord på både piano och gitarr. 
  • Eleven ska bidra med ackompanjemang och kunna lyssna in gruppen och kunna hålla takten med något rytmikinstrument.
Jag bedömer eleven fortlöpande och stämmer av med eleverna vad jag förväntar mig av dem. 


Vecka 45-48:

Vi startar med pianot!

Vi kommer att gå igenom pianots delar.
Vi tränar på att ta ansvar vid instrumentspelande.
Vi tränar samarbete och på att fokusera på uppgiften.
Vi tränar på att känna igen noter och kunna deras värden (hur långa eller korta de är)
Målet är att kunna spela en enkel melodi efter lästa noter och veta var dessa ligger på pianot.



Vecka 40-42:

Vi har under en tid övat på begreppen puls, takt och rytm. Barnen ska nu veta vad skillnaden är. Fråga gärna dem kring detta!

Vi har haft rymiklekar och övat takt i en lek som vi kallar fruktleken. Man ska skicka klappen vidare och det gäller att både hålla koll på pulsen så man inte ökar och samtidigt hålla koll på takten. En skojig lek där man tränar på att fokusera, samarbeta och träna takt.



Vecka 35-39:

Vi tränar vidare med gitarren och målet är att alla ska kunna ta minst ett ackord.
Just nu tränar vi på att ta ett D-durackord samt ett E-mollackord och byta mellan dessa.

Vi har sjungit och spelat till låten Beat it med Michael Jackson. Det är fyra slag med E-moll sedan tar man fyra slag med D-dur. Eleverna tränar på flitigt två och två och det är sådan lycka när de plötsligt skriker:
- Jag kan nu!!!

De visar varandra och är hjälpsamma i sina klasser.