År 4


Vecka 2-13:

Vi kör igång året med Genrerkunskap.
Denna gången landar vi i Hip Hopen.

Vad?

  • Vi kommer att lära oss om hip hopens historia, 
  • Hur man bygger upp en bra låt. 
  • Ord, begrepp och alla delar som behövs i en bra raplåt.
Hur?

  • Vi kommer att arbeta i grupper om 4 och steg för steg bygga upp varsin låt med eget beat.

Målet är att tillsammans i gruppen få med sig sin kunskap i en egentillverkad raplåt som ska framföras av gruppen med hjälp av musikbakgrund. 

Jag kommer att filma redovisningen. 


Inför avslutningen:


Sånger 4C/D:



LJUSET I ADVENT:
1.När mörker och kyla ligger
kring vårt hus,
då vill vi vänta på julen
kring ett levande ljus.

Låt det brin-na, (låt det brin-na) låt det brin-na, (låt det brinna)
Lju-set som du tänt!
Låt det brin-na, (låt det brin-na) låt det brin-na, (låt det brinna)
Lju-set i advent!

2. Vår tro är en krubba
och ett nyfött barn.
Vårt hopp är en låga
på en veke av garn

Låt det brinna...

3.Det största är kärleken i evig tid
och finns det ljus finns det värme,
finns det kärlek och frid.

Låt det brinna...

Jag såg mamma kyssa tomten:
II:Jag såg mamma kyssa tomten jag
Tänk om våran pappa kommit då
Jag gömt mig i en vrå
För att titta lite på
Ett konstigt stort paket som någon av oss skulle få

Och då fick tomten mammas klapp och kyss
Sedan sa hon, "Åh, vad du är bra!''
Nej, ingen ser att det är du
Men jag såg att det var
Tomten mamma kysste i går kväll:II

Nej, ingen ser att det är du
Men jag såg att det var
Tomten mamma kysste i går kväll

4A/B:


(Solo 4A)
Tänd ett ljus
Tänd ett ljus och låt det brinna, låt aldrig hoppet försvinna,
det är mörkt nu, men det blir ljusare igen.
Tänd ett ljus för allt du tror på, för den här planeten vi bor på.
Tänd ett ljus för jordens barn.

Solo 4A Agnes, Abed: Jag såg en stjärna falla, det var i natt när alla sov.
Jag tror jag önskade,  att du var nära.
Solo 4A, Ebba ,Isabelle: För en minut sen brann den en sekund, sen försvann den var det bara jag som såg?
På radion sjöng dom om fred på jorden, jag ville tro dom slitna orden.

Tänd ett ljus…

Solo 4A Angjelina: Jag fick ett kort från Wyndham, jag visste inte var det låg.
Jag såg på kartan, du är på andra sidan jorden.
Solo 4A, Hilma: Men det är samma himmel, det är samma hav, och stjärnan som jag såg,
föll för allting som vi drömmer, föll för att vi aldrig glömmer.

Tänd ett ljus…

Solo 4A Sofia, Elma: God jul och gott nytt år!
Lova va“ rädd om dig själv, det är den hälsning du får.

Tänd ett ljus och låt det brinna, låt aldrig hoppet försvinna,
det är mörkt nu, men det blir ljusare igen.
Tänd ett ljus för allt du tror på, för den här planeten vi bor på. Tänd ett ljus för jordens barn.
Åh. Tänd ett ljus för jordens barn. Tänd ett ljus för jordens barn.

Tomten jag vill ha en riktig jul:

Solo 4B
Julia, Felicia, Lovisa.L:
Snön ligger tjock på gator och torg
Julaftons morgon jag ska köpa mig en gran
Människor springer om varandra
 Kören: Åh, det är jul i sta'n

Solo 4B
Ella, Lovisa.E, Saga.N:
Istappar hänger ned från taket
Det knastrar så skönt under mina skor
Jag tror på tomten att han kommer hem
Kören: Dit där jag bor


Tomten, jag vill ha en riktig jul
En så'n som man har när man är liten
Tomten, jag vill ha en riktig jul
Väntan och hopp, vad man är nyfiken
Tomten, jag vill ha en riktig jul
En så'n som man har när man är liten
Tomten, jag vill ha en riktig jul
Jag vet att du inte gör mig besviken

Solo:
Fiona, Damla, Idun:
Tissel och tassel, pyssel och prassel
Det pirrar i magen bakom stängda dörrar
Goda lukter i hela huset
Alla: Åh, och änglaspelet snurrar

Alla:
Stämsång och fackeltåg som lyser upp mörkret
Bjällerklang och slädfärd under månens ljus
Det är en riktig jul för mig
Åh, och julefrid i alla hus

Tomten, jag vill ha en riktig jul
En så'n som man har när man är liten
Tomten, jag vill ha en riktig jul
Väntan och hopp, vad man är nyfiken
Tomten, jag vill ha en riktig jul
En så'n som man har när man är liten
Tomten, jag vill ha en riktig jul
Jag vet att du inte gör mig besviken


Vecka 45-48:

Vi repeterar gitarren och tränar på att ta ackord i grupp.
Målet är att vi ska kunna byta mellan 2 ackord. Vi tränar på låten Beat it (M.Jackson) och byte mellan Em- och D-ackordet.

Vi kommer också att prova på elbasen och lätta trummor i enkel ensemble.
Det krävs en stort tålamod och koncentration, både att vänta på sin tur och att hålla fingrarna i styr!

Vi kommer även att öva 3-ackordslåtar i gitarrgrupper och pianogrupper med 3 i varje.

Vi försöker också utvärdera varje lektion så vi ser vad vi lär oss under musikpassen!


Vecka 40-43:

Vi tränar på allsången inför skolans allsångskonsert den 25/10.
Hela F-5 kommer att sjunga tillsammans!

Vi kommer också att öva inför FN-dagen som årskurs 4 kommer att hålla i och uppträda med dikter, sånger mm. 
Mer info med texter om detta kommer!


Vecka 34-40:

Vi pratar om några av våra svenska visförfattare, sjunger och analyserar dessa.
Från Bellman,  Evert Taube, Cornelis Wreesvijk, till våra moderna vis/popsångare Robban Broberg, Lasse Berghagen, Laleh Pourkarim och Håkan Hellström.

  • Eleverna ska också kunna redogöra för vad en trubadur är och vad som utmärker en sådan.
  • Eleverna ska också kunna veta vad som utmärker en visa.
  • Vi spelar och sjunger i olika musikaliska former. Vi lyssnar till musik och analyserarvalda delar med tankar, associationer och känslor. 
  • Eleverna ska vi områdets slut känna till några svenska visförfattare och deras viskultur  från 1700-talet och fram tills 2014.
  • Jag bedömer kontinuerligt eleverna under arbetets gång och vi avslutar arbetsområdet med ett skriftligt förhör för att se vad vi lärt oss och vad vi behöver träna mera på.

Vecka 19-21

Vi börjar spela piano 2 & 2.
Vi tränar på att spela och sjunga låtar med ackord tillsammans med en pianokompis.

(D, E7, G, samt A7)

Kunna ta ansvar vid instrumentspelande.
Kunna samarbeta 2 & 2.
Sjunga till pianospelande.
Kunna hålla takten i grupp och lyssna på den man spelar med.
Kunna framföra en sång/spel för den stora gruppen när vi är klara.

Vecka 15-18

Vi fortsätter spela gitarr i grupp. Vi tränar på tabulatur och tränar vidare på ackord i grupp.

Vecka 14:


"Önskelektion". Barnen får vara med och rösta fram en önskelektion efter tycke och smak! Spännande!

Vecka 2-11:

Vi kör igång året med Genrerkunskap.
Denna gången landar vi i Hip Hopen.

Vi kommer att lära oss om hip hopens historia, hur man bygger upp en bra låt. Ord, begrepp och alla delar som behövs i en bra raplåt.

Vi kommer att arbeta i grupper om 4 och steg för steg bygga upp varsin låt med eget beat.

Målet är att tillsammans i gruppen få med sig sin kunskap i en egentillverkad raplåt som jag kommer filma vid redovisningen.