År 5

Vecka 9-12:

Område: Puls, Takt, rytm + hörselvård + historik trumman.
Gemensam sång + kanonsånger.

Mål:
-Veta hur ljud uppkommer samt hur jag skyddar mina öron för skadligt ljud.
- Veta skillnad på begreppen puls, takt, rytm.
- Kunna spela en enkel takt i stor grupp till olika musikstilar med händer och fot som bas.
- Kunna sjunga en enkel kanon i grupp.


Vecka 2-7:


  • Vi tränar på att spela ackord på både piano och gitarr. 
  • Målet är att kunna ta minst ett ackord för att sedan kunna byta mellan flera ackord.
  • Målet är också att veta när man ska använda ackordet och slå eller dra på rätt ställe - kunna hålla takten.
  • Vi kommer också träna på att hålla takten med olika slagverk.

Vi tränar samarbete, samt att ta ansvar i en liten grupp.

Jag kommer fråga eleverna om önskemål med vad de vill sjunga under terminen. Försöka få in olika genrer och köra lite "Så mycket bättre" och tolka låtar på olika sätt.


Underbara grupper att arbeta med!






Välkomna till julavslutningen!

År 5 kommer framföra bugg och sången Mer Jul!

Att öva på till Julavslutningen:


Mer jul:

1. Jag är en lugn person
med takt och ton
måttfull och balanserad.
Jag är tyst och still
och det ska mycket till
innan jag blir exalterad.
Men jag har en last
som håller mig fast
i ett järngrepp varje vinter.
När året är slut
och snön ligger djup
och slädarnas medar slinter.

Jag vill ha  - mer jul.
Ge mig - mer  jul.
Jag vill ha -  mer jul.
Ge mig -  mer jul.

Tusen stjärnor som tindrar,
glitter så långt jag ser.
Av juleljus som glimmar,
vill jag ha -  m-er.

2. En show glöms bort
om den bara visar upp
effekter som man knappast anar.
Så ge mig trettio grader kallt,
tomtar överallt
och en skog av gröna granar.
Jag vill ha snötyngda hus,
tusentals ljus,                                                        
kulörta kulor i drivor,
bjällerklang
som ackompangemang,
på alla julens skivor.

Jag vill ha mer jul ...

3.   Ge mig en svårknäckt nöt,
sötare gröt,
djupare dopp i grytan,
glittrigare glim
och grötigare rim
och mer Arne Weise i rutan.
Jag vill ha rymligare säck,
segare knäck,
fetare fläsk från grisen,
krimsigare krams,
längre långdans
och raskare räv på isen.

Jag vill ha mer jul ...

Jag vill ha mer mer
Ge mig mer mer
Jag vill ha mer mer
Ge mig mer mer
Jag vill ha meeeer.



Vecka 45-47:
Vi arbetar med The Beatles!

Målet är att eleverna ska känna igen pophistoriens största band och veta lite om deras musik, sånger och varför de slog igenom så stort och varför deras musik lever kvar.

Hur?
Vi:

  • tar reda på fakta 
  • lyssnar 
  • sjunger 
  • kollar musikvideos 
  • har frågeport
  • analyserar och samtalar i grupp
  • Vi spelar enkla låtar tillsammans

Vecka 39-43:
Vi tränar på allsången inför skolans allsångskonsert den 25/10.
Hela F-5 kommer att sjunga tillsammans!

Vi kommer också att gå igenom och prata om tidernas största popgrupp The Beatles.
Eleverna får säga vad de vet, vad de vill veta och därifrån utgår vi när vi arbetar i skolan.

Vi kommer att gå igenom fakta, lyssna, spela och sjunga The Beatles!
Yeah, yeah, yeah!

Vecka 35-38:
  • Vi tränar på att spela ackord på gitarr. 
  • Målet är att kunna ta minst ett ackord för att sedan kunna byta mellan flera ackord.
  • Målet är också att veta när man ska använda ackordet och slå eller dra på rätt ställe - kunna hålla takten.
  • Kunna ta ansvar vid instrumentspelande och samarbeta 2 och 2.

Vi tränar samarbete samt att ta ansvar i liten grupp. Rolgt att se utvecklingen från år 3 när vi startade med gitarren.

Vi har sjungit Dagny och Loppan, samt Koksnöten - och pratat lite om Owe Törnqvist och Povel Ramel. Vi försöker varje lektion få med minst en sång. Ett mål i musiken är att kunna sjunga med i unison sång i den stora gruppen.


















































Vecka 20-23:

Musikredovisningar om era artister, grupper!


  • Förbereda sig väl.
  • Ha med rätt material.
  • Vara delaktig i redovisningen. Alla ska framföra något.
  • Gärna visa någon musikvideo eller låt om artisten ni valt.
  • Vara delaktig som publik och ställa frågor till den som redovisar.


Vecka 15-19:

Forska om en artist/grupp enligt arbetsgång.
Tid: 4 lektioner.
Muntlig redovisning med start v.18 och gärna att visa upp någon låt med artisten/gruppen.

Musikuppgift vt 2016

Ni ska under ett par veckor få chansen att forska om er favorit-idol/artist/grupp.

Förslag på fakta:

·      Vad heter din idol/grupp?
·      Hur gammal är din idol?
·      Vilket land kommer din idol ifrån?
·      Vilket språk pratar han/hon?
·      Hur ser din idol ut?
·      Hur blev din idol känd? När kom genombrottet?
·      Vad för slags musik spelar/ sjunger din idol?
·      Har din idol gjort några album?
·      Varför tycker ni om er idol?
·      Spelar/sjunger din idol fortfarande?
·      När började du gilla honom/henne?
·      Vad skulle du vilja veta mer om din idol?
·      Hur tror du att det känns att vara idol?

Ni får givetvis ta med annan fakta också!


Mål:
Ni ska förbereda en kort presentation muntligt med fakta
(ca 3-5minuter).  Båda två ska prata lite grann.

Vi vill vi lyssna på någon låt som artisten sjunger. (Spotify finns i musiksalen) alternativt sjunga låten om det finns noter.


Lycka till

Lina

Vecka 14:

"Önskelektion". Barnen får vara med och rösta fram en önskelektion efter tycke och smak! Spännande!